KOMUNIKASI , RUANG DAN MASA

 

Berkomunikasi (Baca dan faham)

Jika diandaikan proses-proses sains berlaku secara linear, berkomunikasi ialah proses terakhir dalam jujukan tersebut. Sesuatu hasil inkuiri (yang melibatkan proses-proses sains memerhati, menyoal, berhipotesis, meramal, menyiasat, dan menafsir) akan dikomunikasikan sama ada secara input atau secara output.

Komunikasi secara input adalah komunikasi dengan merekodkan maklumat ke dalam bentuk-bentuk seperti catatan, rakaman, peta, graf, carta, rajah, jadual, dan lukisan. Sementara komunikasi secara output adalah penyampaian maklumat melalui percakapan, atau dengan menunjukkan catatan, rakaman, peta, graf, carta, rajah, jadual, dan lukisan yang merekodkan maklumat tersebut untuk pemerhatian lain.

Proses-proses sains pada hakikatnya berlaku dalam kitaran selagi pemerhatian ada berlaku. Oleh yang demikian, proses sains berkomunikasi amatlah hampir kedudukannya dengan memerhati, kerana sesuatu maklumat yang dikomunikasikan daripada sesuatu sumber akan menjadi bahan untuk pemerhatian lain. Maklumat komunikasi itu akan melalui suatu kitaran inkuiri yang baharu pula; ia akan dihipotesiskan, disiasat, dan ditafsir, sebelum dikomunikasikan selanjutnya untuk memenuhi pemerhatian berikutnya. Dengan kata lain, komunikasi output proses inkuiri keadaan merupakan komunikasi input sesuatu proses inkuiri selanjutnya.

Terdapat banyak bentuk perekodan dan penyampaian maklumat. Ini kerana sesetengah maklumat lebih sesuai dan berkesan, atau tersusun, apabila dipersembahkan dalam bentuk tertentu. Misalnya, maklumat tentang kadar kemalangan jalan raya yang dibentangkan dalam 2 bentuk berbeza iaitu teks dan graf boleh menentukan sama ada pembacanya mudah untuk menggunakan proses-proses sains bagi mencerap maklumat penting, membuat perbandingan, atau mengambil tindakan untuk perkembangan proses-proses sainsnya daripada maklumat tersebut. Bentuk maklumat justeru mempengaruhi keberkesanan penyampaian maklumat dan ketepatan tafsiran yang dibuat.

Berkomunikasi sesungguhnya adalah suatu proses sains yang aktif dan melayakkannya untuk diberi perhatian yang penting sebagai proses sains utama.

Contoh am 1

Seorang pelancong bertanyakan arah ke suatu tempat kepada seorang penduduk tempatan. Setelah penerangan diberikan, si pelancong hanya menggeleng kebingungan. Penduduk tempatan tersebut lantas mengeluarkan secebis kertas dan melukiskan sebuah peta ringkas. Kali ini, pelancong itu tersenyum dan mengucapkan terima kasih sebelum beredar.

Tindakan penduduk tempatan menggunakan peta sebagai alat penyampai maklumat arah ialah proses sains berkomunikasi.

Nota : Peta juga adalah suatu kaedah penyimpanan maklumat sebagaimana graf, carta, rajah, jadual, dan lukisan.

 

Contoh 2

Apabila melakukan sesuatu ujikaji, antara perkara yang harus disediakan dalam laporan amali adalah cara pemasangan radasnya. Paling baik adalah kita melukiskan rajah berkenaan cara pemasangannya dan menyokong rajah itu dengan penerangan bersesuaian.

Tindakan menggunakan rajah (dan penerangan) sebagai alat untuk merekod dan menyampaikan cara pemasangan radas tersebut ialah proses sains berkomunikasi.

Contoh am 3

Rakan-rakan serumah sewa begitu teruja mendengar perkongsian Rafidah yang baru pulang dari melancong ke negeri atas angin. Sambil menjawab soalan-soalan mereka, Rafidah menunjukkan gambar-gambar pemandangan dan aktivitinya di sana yang sempat dirakamnya.

Tindakan Rafidah menunjukkan gambar tersebut ialah proses sains berkomunikasi.

BERKOMUNIKASI (salin)

Menerima, memilih, menyusun dan mempersembahkan maklumat atau idea dalam bentuk tulisan, lisan, jadual, graf, rajah atau model

PETUNJUK
1.bercakap, mendengar atau menulis untuk menjelaskan idea atau makna kepada rakan
2.merekod maklumat daripada rujukan
3.melukis, melabel dan membuat nota
4.menggunakan simbol-simbol dan boleh menerangkan makna simbol-simbol berkenaan
5.menggunakan data, carta, graf dan jadual bagi menyampaikan maklumat
6.menyatakan soalan-soalan dengan jelas dan boleh memberi maklum balas
7.menggunakan bahan rujukan daripada pelbagai sumber
8.menulis laporan eksperimen supaya orang lain boleh mengulangi eksperimen berkenaan

 


 

 

RUANG DAN MASA

Kemahiran Menggunakan Perhubungan Ruang dan Masa (Salin)

Memerihalkan perubahan parameter seperti lokasi, arah, bentuk, saiz, isipadu, berat, jisim dengan masa.
PETUNJUK
  1. memerihalkan lokasi dengan masa
  2. memerihalkan perubahan arah dengan masa
  3. memerihalkan perubahan bentuk dengan masa
  4. memerihalkan perubahan berat dengan masa
  5. memerihalkan perubahan isipadu dengan masa
  6. memerihalkan jisim dengan masa
  7. menyusun peristiwa kejadian mengikut kronologi
  8. menentukan magnitud perubahan yang berlaku berdasarkan perubahan masa
  9. menentukan kedudukan objek dan menghuraikan kedudukannya di dalam ruang
  10. menghuraikan rupa bentuk objek apabila dlihat dari kedudukan yang berlainan
  11. menerangkan hubungan di antara masa dan jarak objek yang bergerak

conto Contoh  (Tidak Salin)

           Amin meletakkan ais ke dalam bekas dan suhu ais diukur setiap 5 minit. Amin merekodkan Pemerhatian di dalam jadual 1.

 

                                 



SILA TONTON DAN FAHAMI


 

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PDPR 7 DISEMBER 2021 (SELASA)

  Arahan : Hari ini kita akan buat ulangkaji untuk topik 2. Murid-murid dikehendaki menjawab dua set soalan yang disediakan. Seperti biasa m...