(Salin
dahulu kemudian tonton video untuk menambah kefahaman murid)
Mengenal pasti pemboleh ubah
dimanipulasikan, pemboleh ubah bergerakbalas dan pemboleh ubah yang dimalarkan.
Dalam sesuatu penyiasatan satu pemboleh ubah dimanipulasikan untuk memerhatikan
hubungannya dengan pemboleh ubah bergerak balas. Pada masa yang sama pemboleh
ubah yang lain dimalarkan.
PETUNJUK
- Menentukan pemboleh ubah
yang relevan dalam penyiasatan.
- Menentukan pemboleh ubah
yang dimanipulasi, pemboleh ubah bergerakbalas dan pemboleh ubah
dimalarkan.
- Menentukan apakah yang perlu
dilakukan ke atas pemboleh ubah yang dimanipulasi.
- Menyatakan perubahan pada
pemboleh ubah manipulasi memberi kesan kepada pemboleh ubah bergerakbalas.
(Salin dahulu kemudian tonton video untuk menambah kefahaman murid)
Membuat sesuatu penyataan umum
tentang hubungan antara pemboleh ubah yang di fikirkan benar bagi menerangkan
sesuatu perkara atau peristiwa. Penyataan ini boleh diuji untuk menentukan
kesahihannya.
PETUNJUK
- Membuat kesimpulan awal yang
boleh diuji.
- Mencadangkan pernyataan umum
yang difikirkan benar.
- Menggunakan pengetahuan
sedia ada bagi membuat sesuatu penerangan.
- Mengenal pasti pemboleh ubah
- Membuat inferens yang
munasabah
- Menentukan hubungan di
antara dua pemboleh ubah berdasarkan inferens.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan